זה המרחב שמזמין אותך לקיים פעילות גומלין עם רעיונות, עם אובייקטים בסביבה, עם אנשים וגם עם עצמך. מי שמטייל יכול לעסוק בחיפוש אחר ה"מה", ה"איך" וה"למה" מחוץ לשגרה היומיומית, כי כשם שתמונה אחת שווה אלף מילים, ניתן לומר שטיול שווה אלף תמונות!
בשדה החינוכי במערכת החינוך שלנו הטיולים הם חלק מתחום נרחב שנקרא "ידיעת הארץ." מה הכוונה ? למעשה זהו נושא רב-תחומי המשלב דיסציפלינות שונות של ידע, מיומנויות, פעילויות ושיטות הדרכה שונות. במהלך ההיסטוריה החינוכית- עברית בארץ, עבר ה"טיול" שינויים ועדכונים בהתאם למטרות המערכת וצרכיה, לתנאים הסביבתיים ולאילוצים השונים לדוגמה: בתקופת טרום המדינה התפתח ה"טיול" במקביל במערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית, כמו : בתנועות הנוער ובפלמ"ח. במסגרות אלה היה למסע/לטיול אלמנט של רכישת בעלות על הארץ באמצעות טביעת הרגל והכשרת בני הנוער לתפקידם במערך המלחמה העתידית על הארץ. לאחר קום המדינה גברה המגמה של החדרת נושאי ידיעת הארץ במערכת החינוך הממלכתית ונמשכה במקביל גם במערכות הבלתי פורמאליות כולל בצה"ל, כחלק מהניסיון להתמודד עם גלי העלייה הגדולה. תפקידו של הטיול אם כן , השתנה במהלך השנים מטיול להכרת המולדת לטיול להכרה והזדהות עם המדינה.
התפקיד, השתנה, אבל המטרה נותרה בעינה. טיול אז והיום מהווה דרך פעולה מעשית ללימוד והפנה של ערכים, תפיסות והכרת הסביבה.
|