מבלי שנשים לב עוד שבוע וקצת החופש נגמר ומתחילה לה שנת הלימודים תשע"ד. חשוב לראות בעלייה לכיתה א' התקדמות טבעית, רצויה ובריאה כחלק משלבי ההתפתחות של הילדים ולא אירוע משברי, תפיסה כזאת בקרב ההורים מחלחלת באופן ישיר גם לילדים. לחלופין, ראייה של העלייה לכתה א' כאילו מדובר באתגר שקשה או בלתי אפשרי להתגבר עליו מלוּוה אצל ההורה בחרדה שמועברת, גם אם לא באופן מודע, אל הילד. כדאי לשדר לילד את התחושה שאנו מאמינים ביכולותיו לתפקד בהצלחה בבית הספר. אומנם המעבר לכיתה א' הינו חלק טבעי ובריא של התפתחות אבל עם איזה מעברים הילדים מתמודדים??
- הגן נמצא בדרך כלל במבנה קטן ואינטימי לעומת בית הספר שכולל את כיתות היסוד, מסדרונות ארוכים והרבה תלמידים ומורים.
- בבית הספר הילד מקבל על עצמו תפקיד - הוא תלמיד. בעוד שבגן הדגש הוא על הפעילות המשחקית, בבית הספר מודגשת הפעילות הלימודית.
- בנוסף למעבר לביה"ס יש מעברים רבים בתוך היום, בכל יום, אם בגן יש דמויות קבועות ומסגרת קבועה הרי שבביה"ס יש מעבר ממורה למורה, משיעור לשיעור, ממטלה למטלה, מספר לחוברת, משורה לשורה, מההסעה לכתה, מהכיתה להפסקה, ממסגרת למסגרת ועוד.
המעבר מהגן לבית הספר הינו מעבר חד שכולל פרידה וקליטה מחדש מכל המישורים שהילד הכיר ולכן המעבר מהגן לבית הספר יכול להדאיג את הילד בדיוק כפי שהחלפת מקום עבודה יכולה להדאיג מבוגר. כתוצאה מכך – מתעוררות חרדות בקרב הילדים, הגורמות להתנהגויות בלתי מותאמות במצבים של מעברים, וקושי בהתמודדות עם מצבים חדשים ולא מוכרים. על מנת לרכך את המעבר הנה כמה טיפים שיקלו על ילדכם.
1. לקרוא יחדיו סיפורים העוסקים במעבר לכיתה א' למשל: עולים לכתה א' -סמדר שיר; רמונה הולכת לכתה א' - בברלי קלירי ;בום בילי בום כתה א' שלום - זוהר אביב; בכיף מהגן לכתה א' - רנה שליין; כתה א' של אמא, מחבוא סודי בחצר בית הספר - נאוה מקמיל–עתיר ועוד רבים טובים, בגלל המבחר הגדול כדאי לחפש ספר או שניים לפי ההכרות שלכם עם תחומי העניין של ילדכם, כדי לעודד אותם לדבר ולהביע את רגשותיהם, יש מי שמעדיף להביע את עצמו בציור, בשיר ועוד .
2. הקריאה המשותפת מביאה אותנו לנושא חשוב, שיחה על רגשות, חששות, נסו להיזכר איך אתם הרגשתם ביום הראשון בכיתה א', למי שלא זוכר נסו לחשוב על אירוע אחר מעברכם למשל: מקום עבודה חדש, איך הרגשתם ביום הראשון, שתפו את הילדים. לדבר על חששות ופחדים בנימה חיובית: "זה מאוד מרגש לעלות לכיתה א', לפעמים זה מפחיד להגיע למקום חדש אבל אחרי מעט ימים כבר מכירים את המסדרונות ואת שאר הילדים והרבה יותר נעים ומוכר. הדגישו שזו גם הזדמנות ללמוד דברים חדשים ואתם תהיו כדי לתמוך בהם, ובעיקר שגם אתכם זה מאוד מרגש.
3. שתפו את ילדכם בהכנות מומלץ להכין יחדיו רשימת קניות לקראת כיתה א', ילקוט, קלמר, עפרונות, מחק, סרגל, מחדד, מספריים, מחברות, עטיפות למחברות , צבעים, בלוק ציור, חולצות ביה"ס ועוד, יש בתי ספר שמחלקים רשימה לפני תחילת השנה. יש כאלה שאומרים באיזה צבע לעטוף כל מחברת... לגבי הקניות – חשוב לתאם מראש את הציפיות, קונים רק מה שברשימה כדי להימנע מדרמות מיותרות בחנות. מומלץ לעשות קניות במשותף ולהתאזר בהרבה בסבלנות.
4. ברוב בתי הספר מקובל לקבוע פגישה עם המחנכת לפני תחילת הלימודים, במידה ולא נסו ליזום זאת בעצמכם, כדאי לנצל את הפגישה כדי לאפשר למורה לדבר עם ילדכם, קחו את מספר הטלפון שלה ובקשו לתאם גם פגישה אישית או שיחת טלפון אם ברצונכם למסור מידע נוסף שלא לאוזניי ילדכם. נצלו את המפגש כדי לערוך עם ילדיכם סיור מקדים בבית הספר שבו הוא עתיד ללמוד. הראו לו את הקומה שבה הוא עתיד ללמוד, איפה השירותים, למדו אותו היכן נמצא המיקום של המזכירות הראשית, חדר המנהל/ת, חדר האחות ועוד... במידה וילדיכם אמור ללכת ברגל מהבית לבית הספר, למדו אותו את הדרך, ותרגלו אותה (ניתן דרך טיול באופניים לדוגמה), על מנת שילדיכם ירגיש נוח לקראת תחילת הלימודים. במידה והוא חוזר בהסעה לכו איתו לתחנת ההסעה, יש לקבוע עם הילד מראש את נקודת האיסוף של ההסעה או את מסלול ההליכה מהבית לבית הספר ולתרגל אותם שוב ושוב. חשוב לבחור מסלול בטוח שיש בו מעט צמתים, או שידוע שפועלות בו משמרות הזה"ב. חשוב לדעת כי ילד בכיתה א' אינו מסוגל לעבור מעבר חציה לבדו, מפני שמערכות גופו השונות אינן בשלות מספיק כדי לבצע אינטגרציה ביניהן עד גיל תשע.
5. השתדלו לארגן מפגש עם חבר המיועד ללמוד עם ילדכם באותה כיתה, עוד לפני תחילת הלימודים, כך ייהנה ילדכם מ-"פנים מוכרות" ביום הראשון.
6. מספר ימים לפני תחילת השנה, כדי להתרגל לסדר יום קבוע, ללכת לישון בשעה סבירה וקבועה, לקום בשעה קבועה. אפשר להכין טבלה לקראת הכניסה לכיתה א', להכין רשימה של המטלות, ניתן להציג את רצף הפעילויות באופן חזותי (תמונה, סמל או מילים כתובות), בוקר טוב, קימה, צחצוח שיניים, ארוחת בוקר, ביה"ס ארוחת צהרים, שיעורים, חוגים, סידור תיק, ארוחת ערב, מקלחת ושינה... חשוב להכין את התלמיד מראש לסדר היום שצפוי לו. חשוב להוסיף חיזוק כחלק מן הפעילויות על פני הרצף לאחר השלמת המשימות.
7. תכננו מראש את ארוחות העשר של ילדכם, שבו איתם והכינו מראש רשימה של כריכים ופירות שהילד אוהב ובקבוק של מים. כך בכל יום הילד יודע מה הוא מקבל ואין ויכוחים, את הרשימה אני ממליצה לתלות על המקרר.
8. עזרו לילדיכם לארגן את תיק הלימוד שלו: למדו אותו שאת בדיקת הציוד והכנת התיק כדאי לארגן בערב (ולא בבוקר כשממהרים), כך יש מספיק זמן לאתר את כל הדברים הדרושים לקראת יום הלימודים החדש.
9. היום הגדול הגיע וילדכם הולך לכיתה א': הקפידו על ארוחת בוקר. יתכן שילדיכם לא ירגיש רעב בגלל תחושות ההתרגשות שמציפות אותו. לכן, הקפידו להגיש לילדיכם מזון אהוב, קל ומזין.
10. ביום הראשון ללימודים הזכירו לילדכם שהוא או היא אינם היחידים שמעט "מודאגים" מהיום הראשון בבית הספר. גם המורים מתרגשים ומודעים לכך ולכן ישתדלו להקל עליהם. ציינו בפני ילדכם את הצדדים החיובים בהתחלת הלימודים, ספרו להם כי "יהיה כיף" בבית הספר וכי זו הזדמנות לפגוש חברים ישנים להכיר חברים חדשים. כדאי להדגיש את "חגיגיות" האירוע, דברו עם ילדכם על התחושות והחשש הקשורים ליום "הגדול". אבל אל תצרו צפיות מוגזמות ולא מציאותיות אצל הילד חשוב להעביר הרגשה אופטימית לגבי תחילת הלימודים. ובעיקר הגיבו בסבלנות ובסלחנות לתופעות כגון בכי, או חשש להיכנס לכתה בימים הראשונים. דברו עם הילד בבית, שתפו את המורה בחששות הילד, נסו להבין מה מטריד את ילדיכם. אל תדאגו, זה קורה להרבה ילדים.
11. הלימודים החלו: הקניית הרגלים נכונים בנושא שיעורי הבית: הביעו תמיכה בילדיכם בכל הקשור להכנת שיעורי הבית, הכינו לו פינת עבודה מסודרת, וודאו כי המקום רחוק מגורמים מסיחים כמו טלוויזיה או מחשב והיו זמינים לענות על שאלות, ילדים בשנת הלימודים הראשונה זקוקים הרבה לתיווך בביצוע המשימות. הראו לילד התעניינות בשיעורי הבית שלו ובדקו ששיעורי הבית הושלמו כנדרש, יחד עם זאת, זכרו אתם הורים ולא מורים ולכן כדאי לעודד את ילדיכם להכין את שיעורי הבית שלהם בכוחות עצמם. היו קשובים לצרכיהם יתכן והם זקוקים למנוחת צהריים אחרי יום הלימודים, לפני הכנת השיעורים.
12. במהלך תקופת המעבר (חודש מתחילת הלימודים) כדאי להימנע עד כמה שניתן מעריכת שינויים נוספים בחיי הילד.
13. תנו להם עצמאות- התפקוד בכיתה א' שונה מהתפקוד בגן בכך שהוא דורש מהילד עצמאות רבה יותר ויכולות להתארגנות לקראת משימות רב שלביות. במסגרת ההכנה לכך מומלץ לעודד את הילד לעשות מטלות שונות בבית באופן עצמאי, כגון: עריכת שולחן, סידור החדר, ארגון כלי המשחק שלו לאחר שהשתמש בהם (קלפים, קוביות, לגו ועוד). ניתן לעזור לו בכך שמחלקים כל מטלה לכמה שלבים ועושים בקרה לאחר כל שלב. זה נכון לגביי כל הילדים ומביא אותנו לנושא הבא
14. בניית חוזה משפחתי: בניית חוזה משפחתי הוא תהליך דינמי המאפשר חלוקת משאבים משפחתית, גלויה וברורה, המנוהלת על ידי ההורים ומוצגת לדיון עם כלל הילדים. בחוזה זה יוגדרו הצרכים של כל אחד, הזכויות והחובות, כולל אלה המותאמות לילד עם לקות, מתן אוורור ולגיטימציה לרגשות השונים, קבלה והבנה של הקשיים, אך גם בניית חוקים בסיסים והקפדה עליהם. המטרה היא ליצור מערך של חווית מוגנות הן לילד בעל לקות והן לכל אחד מהאחים. זכרו ילדים זקוקים למטלות, ילד שאין לו אחריות על מטלה אין לו משמעות.
ובלי קשר ישנן פעולות שחשוב להקפיד עליהם כלפי כל הילדים:
- היו עקביים בכל הקשור לגילויי התמיכה, האהבה שאתם מפגינים כלפי ילדיכם. ההבנה והתמיכה מהווים אבני דרך הכרחיים להתפתחות ילדיכם.
- העבירו מסר שמותר לטעות, כולנו טועים מדי פעם ושמטעויות לומדים. לתת לילד הרגשה שהוא בסדר, שלאט לאט הוא ילמד עוד דברים ושתמיד מקבלים אותו ואוהבים אותו ללא תנאי.
- אם אתם רוצים שהילד ישתף בחוויות שלו מיום הלימודים, שתפו גם אתם בחוויות שלכם מיום העבודה, ספרו על דברים טובים מצחיקים מאתגרים עמם התמודדתם. גלו עניין והתלהבות בסיפורים שילדיכם מספרים לכם אודות חוויותיהם בבית הספר. בהצלחה
|