בחלק מהמקרים הסיפורים עומדים בפני עצמם. הדמויות ברובן משולי החברה, אותם דווקא בוחר קנז להאיר בזרקור ולספר על חייהם של אנשים שעל פי רוב אנו חולפים על פניהם ולא מבחינים כלל בקיומם, הנה ניתנת לנו ההזדמנות להציץ לתוך עולמם. הסיפורים השונים מתגבשים יחד למארג עירוני, אפור ועל פי רוב קודר של חיים הנרקמים סביב הנוף היומיומי שלנו: בתי דירות, בנייני משרדים, הגן הציבורי ועוד. קנז מעיר לחיים את דמויות השוליים שבסיפורו ומחייה אותן בתיאור אוטנתי ומדויק. יחד עם זאת, בוחר הסופר לא אחת להשאיר את הקוראים וחצי תאוותם בידם. מחד אנו נחשפים לפרטים דקים בחיי הדמויות ומאידך לא אחת התחושה היא שהמספר הכל יודע בחר שלא לספר לנו כמה מהנקודות החשובות בסיפור. פיזור חלקי מידע ולא מסירה של סיפור רציף, הופכת את הקורא ל"בלש" בנסיונו לאסוף את כל הרמזים הפזורים על דמות זו או אחרת כדי להרכיב "פרופיל" לגיבור. לא אחת גם סיום הסיפור הוא בעצם איננו סוף בעל התרה אלא קטיעה של סיפור והשארתו תלוי באוויר, הטכניקה הזו של קנז הופכת את הקורא, במובן מסויים, להיות משתתף פעיל ביצירת הסיפור, שכן היא מגרה את הקורא להמשיך ולהשלים את הסיפור שנגדע באיבו. השילוב בין הגלוי-לנסתר, בין מה שאנו רואים ומה שאנו לא רואים, מקנה לעלילת הסיפור מתח שרק הולך וגובר לצד עומק מסתורי בלתי צפוי. קנז בוחר להציג דמויות שוליים, בעלות נקודת מבט פסימית ואחוזות בייאוש. אווירת הנכאים, האפרוריות, העירוניות והגישה הקודרת של גיבורי הסיפור לחיים בכלל ולנקודת ההתיחסות שמציג קנז בפרט, מעוררות בקורא תחושה של חקר פנימי לצד אווירת נכאים.
כדאי לנסות לקרוא את הספר באיזו פינה בתל אביב ויתכן כי תמצאו את עצמכם מציצים בעניין באנשים סביבכם דווקא כאלה שקודם לא הבחנתם אולי בקיומם. לאחר קריאת הספר ההשקפה שלכם על הסביבה ועל אנשים שונים שתפגשו בה תהיה ללא ספק שונה.
קריאה מהנה:
"מחזיר אהבות קודמות" (הדפסה 13, 2005 , הדפסה ראשונה 1997) מאת יהשוע קנז. הוצאת עם עובד בע"מ . 280 עמודים, כריכה רכה, עיברית. עיצוב עטיפה: זיוה שליו, צילום עטיפה: שי אדם. להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ.
|